Laman Web Rasmi Hospital Tanah Merah
style default style Blue style Red style Green A++| A| A--
  • First Image

    MS ISO 9001:2008

    Dianugerahkan Sijil oleh SIRIM QAS International, pada 7 Mei 2013 hingga 6 Mei 2016

  • First Image

    Rakan Bayi

    Diiktiraf sebagai Hospital Rakan Bayi pada 25 Julai 2015 hingga 24 Julai 2018

  • First Image

    Penilaian Risiko Kesihatan

    Ketahui risiko kesihatan anda melalui penilaian di hra.moh.gov.my.


  • youtube
  • rss
  • Twitter
  • facebook
  • flickr
  • instagram

Soalan Lazim

1.

Bagaimana caranya untuk mendapatkan rawatan kepakaran ? 

 

Anda perlu diperiksa oleh pegawai perubatan di klinik kesihatan terlebih dahulu sebelum dirujuk kepada doktor pakar yang berkaitan.

 

2.

Berapakah caj kemasukan @ cagaran hospital bagi warganegara dan bukan warganegara ?

 

Bagi warganegara wang cagaran  berbeza mengikut disiplin. RM 30 untuk kes Perubatan atau Pembedahan dan RM 15 bagi kes Sakit Puan. Manakala bagi bukan warganegara RM 1100 bagi kes Perubatan atau Pembedahan  dan RM 800 bagi kes Sakit Puan.

 

3.

Siapakah yang boleh mendapat pemotongan atau pengecualian bil hospital ?

 

Bagi semua kes penyakit berjangkit : ianya adalah percuma bagi mereka berpendapatan bawah RM 300, pemegang kad bantuan Kebajikan masyarakat / MAIK, OKU, pelajar sekolah, kaki tangan kerajaan : pemotongan @ pengecualian boleh dipertimbangkan.

 

4.

Apakah penyakit berjangkit yang dimasukkan ke wad dikecualikan dari bayaran?

 

Ya, semua jenis penyakit berjangkit dikecualikan.

 

5.

Apakah dokumen-dokumen yang perlu dibawa semasa mendapatkan rawatan atau kemasukan bagi tujuan pengecualian bayaran ?

 

Kad Kebajikan Masyarakat, Kad Pencen, surat sekolah, surat pengesahan (GL)

 

6.

Apakah yang dimaksudkan dengan kes-kes kecemasan bagi tujuan rawatan di Jabatan Kecemasan ?

 

Kes-kes kecemasan termasuk kes kemalangan ( di jalan raya / di tempat kerja / domestik ) serangan lelah, serangan jantung, pengsan, digigit ular, kebakaran, sawan, pendarahan kemaluan, keracunan makanan, sakit perut secara tiba-tiba dan amat kuat.

 

7.

Adakah waris dibenarkan menunggu pesakit di dalam wad?

 

Ya. Ibu/bapa/penjaga jika pesakit kanak-kanak, Manakala pesakit dewasa Cuma mereka yang tenat sahaja dan penjaganya mestilah sama jantina  

 

8.

Adakah pihak hospital bertanggungjawab di atas kehilangan harta benda atau kenderaan pesakit / waris?

 

Tidak. Pihak hospital tidak bertanggungjawab ke atas sebarang kehilangan. Oleh sebab itu pesakit/waris dinasihatkan tidak membawa sebarang barang berharga semasa berada di hospital.

 

 
 
Maklumat Lanjut :
 
Pengarah
Hospital Tanah Merah
17500 Tanah Merah
KELANTAN
(u.p: Puan Zakiah bt. Zakaria)
Nombor telefon : 09-9545000 ext. 5003
Nombor Faks : 09-9557929 
Emel : zakiah.z  (@moh.gov.my)